Fremhevet

Program for Folkehelse: Spillprosjektet

I 2018 ble Horten en programkommune i Program for Folkehelse, (https://www.helsedirektoratet.no/tema/folkehelsearbeid-i-kommunen/program-for-folkehelsearbeid-i-kommunene). To prosjekter fikk midler herfra: “Fritid og frivillighet” ledet av Folkehelse-koordinator Malin Korshavn, og “Spill for helsa” (eller “Spillprosjektet” som det heter til daglig). 

I korte trekk kan man beskriver “Spillprosjektet” slik. 

  • Det er et prosjekt hvor man ønsker å bruke gaming som helsefremmende verktøy. 
  • Samarbeid på tvers er en viktig del av prosjektet, både mellom kommunalt og frivillig, men også på tvers av kommunalområder. Et godt eksempel på det er arbeidsgruppen. Da prosjektplanen ble skrevet bestod arbeidsgruppen av:
    •  Spesialbibliotekar fra Horten bibliotek (prosjektleder)
    •  Folkehelsekoordinator i Horten kommune
    • Helsesykepleier fra Helsetjenesten for barn og unge
    • Psykolog fra Familiehuset, miljøterapaut fra Familiehuset
    • Sosialkurator fra Ungdomskontakten
    • Leder for Kulturhuset 37
    • Rektor ved Kulturskolen. 

Ett år inn i prosjektet består arbeidsgruppen av følgende:

  • Spesialbibliotekar ved Horten bibliotek (prosjektleder)
  • Helsesykepleier fra Helsetjenesten for barn og unge
  • Leder for Kulturhuset 37
  • Lærer ved Sentrum skole
  • Bibliotekar ved Horten bibliotek

– Medvirkning fra målgruppa skal ha stor effekt på selve prosjektet.

Prosjektplanen hadde “Bruke gaming som helsefremmende verktøy” som hovedmål, og deretter mange delmål. Arbeidsgruppen forstod at når prosjektet skulle settes ut i live måtte man plukke ut delmålene man skulle fokusere på. Valget falt på den fysiske møteplassen, og på “voksenopplæring”. Derfor endret også arbeidsgruppen seg slik at den skulle kunne fokusere bedre på disse målene. 

Den fysiske møteplassen

Kulturhuset 37 er nå nyoppusset og klart til bruk igjen. For Spillprosjektet var det perfekt, siden det var et rom der som ville gi oss det fysiske stedet vi ønsket oss. Så i andre etasje av Kulturhuset 37 finner man “Spillrommet”! Et rom som skal inneholde spillutstyr som alle kan bruke, PC-er, konsoller, brettspill og rollespill. Planen er at etterhvert så skal man kunne låne med seg både spill og konsoller hjem, men ved åpning er ikke det klart. Men kanskje viktigere enn selve utstyret er det at kan man komme og møte likesinnede. Liker man fotball, turn eller kor så er det veldig gode tilbud i Horten, men det er ikke alle det passer for. Både “Spillkveld på 37” (brett-og rollespill-klubben i Horten) og enkeltpersoner skal kunne komme og prøve ting, møte andre som liker de samme tingene, og møte nye man kan spille med. Det er fryktelig morsomt å spille online, men det er fortsatt ekstra gøy når man sitter i samme rom. Både å samles rundt et bord og spille et brettspill, fortelle en historie sammen i et rollespill, eller å ha et LAN er muligheter Spillrommet vil kunne gi.

Voksenopplæring

Det andre delmålet vi ønsker å jobbe med nå er det vi har kalt for Voksenopplæring. Mange foreldre er kunnskapsrike om spill, mens andre kan mindre. I følge Medietilsynets “Barn og medier”-undersøkelse for 2018 så spiller 96% av guttene og 63% av jentene mellom 9 og 18 år. Ser man på Medietilsynets “Foreldre og medier”-undersøkelse fra samme året så kommer det frem at 46% av foreldre spiller selv. Dette betyr ikke at de resterende ikke kan noe om spill, men i spesielt dataspill så endrer ting seg raskt, og hvis man ikke spiller er spesielt interessert i det selv så kan det være vanskelig å henge med. Så bak uttrykket “Voksenopplæring” samler vi alt fra foredrag med fagfolk, til møter hvor de unge deler sin kunnskap med de voksne, til samlinger hvor “spillforeldre” kan møtes og snakke sammen. Det har også blitt vist stor interesse for en “ordliste”, forklaringer om hva for eksempel Twitch er. En tredje måte kan være “pakker” rettet mot skoler, foreldremøter osv. I dette prosjektet så er vi heldige i at vi kan prøve ut ting underveis og være fleksible, hvis noe ikke fungerer så kan vi endre det.

Oppdateringer fra oss

Stillheten fra oss har vært øredøvende de siste månedene, og det beklager vi sterkt. Men det er en god grunn til at det har vært stille, vi har rett og slett hatt så mye å gjøre at det ikke har vært mulighet til å sette seg ned og skrive en post. Men nå skal vi komme med en liten oppdatering, hva har skjedd i Spillprosjektet så langt i 2022?

Året startet med restriksjoner på Spillrommet, slik det var ellers i landet, men vi fikk lov til å holde åpent. Det var en god start. Vi la også ut siste episode av podcasten «Spillerom» (finnes på de fleste podcast-plattformer)!

I vinterferien kjørte Ung37 og Spillrommet hardt på med arrangementer, og det var vanvittig morsomt! Vi hadde to FIFA-turneringer hvor ungdommen virkelig fikk vist hvor gode skills de hadde i FIFA, konkuransen var hard og vinnerne fortjente virkelig plassen sin. Sammen med den frivillige organisasjonen Smash Vestfold så hadde vi også en hel dag med Smash-turneringer, både i Melee og Ultimate. Dette var ukjente spill for undertegnede, så det å få oppleve denne communitien var utrolig fint og morsomt! En av de frivillige som hadde ansvaret for Smash-turneringen var også med og organiserte en hel VR-dag, og dette var virkelig en dag hvor vi fikk brukt kroppen! Her ble det spilt Beat Sabre, Superhot! og andre spill som fikk oss til å hoppe, dukke og generelt se veldig rare ut. Tusen takk til Raine for all organiseringen hun gjorde og hjalp til med, dette her viser bare hvor viktig det er å ha med målgruppen både i planleggingen og utførelsen av arrangementene!
Les gjerne Gjengangerens artikkel om denne uken her!

Vi har også vært en del av «Workshops i Kulturkvartalet», som har vært et tilbud rettet mot ungdomsskolene i Horten. Her har de hatt mulighet til å velge mellom flere veldig stilige workshops, som musikkteknologi og manga, og ikke minst vår «Dataspill, språk og kommunikasjon». Det høres kanskje ikke veldig spenstigt ut, men det var skikkelig gøy! Hele klasser kom og desarmerte bomber i «Keep talking and nobody explodes», noen med VR-briller på og noen på datasmaskiner. Stressnivået var høyt og latteren satt løst, både hos lærere, elever og oss fra Spillrommet og biblioteket.

Keep talking and nobody explodes – ingenting får fart på kommunikasjonen som en bombe på vei til å sprenge!

Fremover så ligger vi heller ikke på latsiden! Først er vi en del av Trettisjufestivalen! Det blir rått! Lokale artister skal spille, Kulturskolen skal vise frem sine elever og kunstverk de har lagd, og vi skal organisere to turneringer for de som trenger litt variasjon fra all musikken som foregår på utsiden. Det vil bli turnering i Beat Sabre og turnering i Smash Ultimate, begge deler i samarbeid med Raine og Smash Vestfold. Nivået er høyt, så hvis man vil se folk som er virkelig gode i rytmespill anbefaler jeg å ta turen innom Spillrommet hvor Beat Sabre vil bli spilt.

Beat Sabre-turnering under Trettisjufestivalen, rytmespill for de som ikke bare vil høre musikken


Etter det skal Jan-Egil til Frankrike for å snakke litt om prosjektet for social worker-studenter ved Universitetet i Toulouse, han er invitert via Erasmus+ samarbeidet, og gleder seg stort til å dele det som skjer i Horten utenfor landegrensene!

Podcasten lanseres!

Logoen til Spillerom – Spillrommets Podcast! Lagd av Torgeir Bull

2020 er et år vi helst ikke vil tenke så mye på. Da verden stengte ned så ble jo Spillprosjektet dratt med i dragsuget. Vi hadde store planer om arrangementer for foresatte og voksne som jobber med ungdom som spiller, vi skulle ha spillarrangementer og workshops. Alt det kunne vi jo avlyse.

Med mye tid på hjemmekontor så fikk man jo en del tid til å tenke hva man kan gjøre anderledes. Flere av oss i prosjektet er ivrige podcastlyttere og med all denne tiden til overs så kom tanken til oss: «Hva med en podcast?». Ingen av oss hadde gjort det før, så det måtte vi jo klare å få til! Så sagt, så gjort. Vi kjøpte inn mikrofoner, headset og miksebord, fikk låne plass hos Horten Folkeverksted og spilte inn flere episoder. Redigeringen ble gjort av Vetle Jensen, en av ungdommene i medvirkningsgruppa, noe som reddet vettet og forstanden til prosjektlederen da han skjønte han hadde tatt seg vann over hodet.

Halvparten av episodene er rettet mest på mot skole og lærere, hvor vi snakker om hvorfor man kan bruke spill i skolen, hvilke fag det passer å ha spill, og hvilke spill som kan passe. Resten er rettet mer generelt mot folk som er foresatte til unge som spiller eller som jobber med unge som spiller, eller mot dere som er interessert i spill (både analoge og digitale). Det har tatt mye lengre tid enn beregnet å få dem ferdig, men nå er første episode klar! Det vil komme en episode i uken til alle er publisert, og det kan hende det kommer flere en sesong eller flere til ved en senere anledning! Podcasten vil bli tilgjengelig på Spotify, Apple Podcast, Podcast Addict etc. så fort søknadsprosessen er gjennomført. I mellomtiden kan den sjekkes ut her https://share.transistor.fm/s/82801101

Noen gang vil folk høre om oss

Oda Rosenkilde og Per Eide startet fagseminaret «Spillformidling NÅ!»

«Spillprosjektet» har nå holdt på en stund og noe av det som alltid er morsomt er når folk vil høre mer om oss! Så forrige uke fikk Jan-Egil muligheten for å snakke om Spillrommet, om medvirkningsgruppa, og om hvorfor dette er verdt å jobbe med! Det var en full sal (så full som man har lov til å ha det i disse dager ihvertfall!) og det ble streamet, og selvsagt må jeg da dele hele seminaret her for dere som har lyst til å høre om hvordan man kan få ikke-spillere til å spille, hvordan ser egentlig den nerdete historien til spill ut? Og da også neste 40 minutter om Spillprosjektet.

Trykk her for å komme til videoen!

Hvem er medvirkningsgruppa? Del 3

Kort om meg

Jeg Heter Vetle og er 16 år, bor i Horten og går nå på Horten videregående.

Jeg er interessert i data, teknologi, gaming, jakt og fiske

Hvorfor jeg ble med i prosjektet

Jeg fikk høre om prosjektet på ungdomskolen og ble spurt om jeg ville bli med, jeg syntes det hørtes interessant ut og ble med på ett info møte hvor jeg møtte Jan-Egil. På møtet fikk jeg vite hvor unikt prosjektet var, og jeg bestemte meg for at jeg ville være med å følge prosjektet.

Mine tanker om prosjektet

Jeg tenker spillrommet er et flott tilbud som for barn og ungdom for å sosialisere gaming og liknende interesser, som er et viktig tilbud når flere og flere barn og ungdom spiller. Det er et prosjekt som jeg mener flere kommuner burde vurdere og utnytte, og kan bidra til å forstå og øke oppmerksomhet rundt problemer som blant annet spill avhengighet.

Min erfaring innen spill

Jeg har spilt siden jeg var liten og har egentlig verdt interessert i spill hele livet. Jeg startet med å spille Super Mario på Nintendo DS og Minecraft noen år senere, som jeg har fortsatte å spille i mange år og har blitt veldig innflytelsesrikt. Spill som CS, Half Life og Call of Duty har også vært viktige spill. Jeg har også fått en del venner fra spill, (selv om jeg har fått de fleste fra skole) og jeg spiller ofte med venner og er sosial med spill.

Hvem er medvirkningsgruppa? Del 2!

Krystof, medlem av Spillprosjektets medvirkningsgruppe

Hei jeg er Krystof!

På Spillrommet holder jeg mest på med PCene og VR-brillene.
Opprinnelig er jeg fra Tsjekkia men har levd i Norge ganske lenge nå.
Holder på med mye forskjellig i fritida også, men det jeg liker best er og spille! Mest VR, men 2D spill er også veldig gøy. Personlig liker jeg mest Sandbox spill, som Minecraft og Garry’s Mod. Jeg like også og lage ting, både IRL og Digitalt. Skal også være producer for podcasten vi skal jobbe med!

Hvordan spill er med på å forandre verden

«Kunnskap er makt» er en setning som har blitt sagt mange ganger, og å kontrollere hvilken informasjon befolkningen får er dessverre noe som skjer i altfor mange land. I mange land er det å være journalist et livsfarlig yrke. I følge «Reportere uten grenser» ble 49 journalister drept i 2019, og det er en stor nedgang siden det snittet har vært nærmere 80 i året de siste 20 årene.

The Uncensored Library

Hva har så dette med spill å gjøre? Fordi «Reportere uten grenser» har brukt Minecraft til å skape «The Uncensored Library»! Verdens mest utbredte spill er tilgjengelig i mange av landene som holder stålkontroll på informasjonen, og ved å lage et bibliotek i Minecraft fylt av «forbudte» bøker og tekster gir de denne tilgangen til de som trenger det mest.

Har du hørt eller lest om måter spill er med på å forandre verden? Send det gjerne til oss på eposten jan.holter-wilhelmsen@horten.kommune.no!

Hvem er medvirkningsgruppa?

Medvirkningsgruppa vår består av en gjeng som har det veldig morsomt når de møtes, og siden de bestemmer veldig mye av det som skjer i Spillprosjektet så er det hyggelig å presentere dem litt nærmere. Først ut er Helene!

Helene

Jeg er en jente på nå 17 år, jeg går forskerlinja på Horten vgs og trives godt. Navnet er Helene. Jeg bor veldig langt unna Horten, ca 40 min buss hver vei. Så det er kjipt å bli ferdig på skolen og ikke rekke aktiviteter slik som jeg er vant til. Jeg går Innebandy og liker meg godt hjemme da. Som hobbyer så liker jeg å spille, men er ikke en real “gamingirl” som man sier. Tegning og maling er litt mer min lidenskap.

Når jeg ble kjent med kulturhuset 37 så var det noe helt nytt, det er ikke slike “eventer” i Tønsberg der jeg bor. Læreren vår i engelsk og samfunnsfag introduserte hele klassen min til dette kulturhuset, hun sa det er gratis å oppholdes her, en kan lage mat, en kan gjøre lekser og det er musikkbrakker hvor musikk kan øves på og læres om enkelte ønsker dette. Jeg kjente med en gang at dette stedet må jeg ha en innflytelse på! Jeg liker å lage ting, jeg liker folk og dette er nærme skolen min.

I introduksjonen så kom vi til både kafeer og sener og til slutt et nytt prosjekt, “spillerom prosjektet”, jeg hadde fått med meg at kunst er lov å henge opp/prøve å gi til huset og at det gjerne trengs mennesker på min alder til å ha en innflytelse på dette prosjektet. Jeg tok til meg motet og spurte lederen om jeg kunne ha noe med dette og gjøre, det fikk jeg lov til og siden da så har jeg vært med på mediegruppa. Vi har hatt møter om hvordan det skal settes opp, hvilke aktiviteter det er mulighet til å gjøre/sette opp og få til. Disse møtene ble gjerne holdt over en pizza og en fantastisk gruppe ungdommer rundt min alder!. 

Jeg er interessert i elektronikk, sosiale aktiviteter og spilling! Siden jeg startet så har vi fått til å åpne dette rommet, vi har sammen skapt et bånd, jeg har fått lov å jobbe her og bidratt med mitt. Jeg simpelthen trives så ekstremt godt i selskap med disse menneskene.

Corona-status

Som de fleste andre andre har også Spillprosjektet satt det meste på vent nå. Våre planlagte arrangementer er utsatt til situasjonen er under kontroll og Spillrommet er stengt. Det betyr ikke at vi ikke jobber med det fortsatt!

Når skoler, barnehager og store deler av landet er stengt, og vi alle har fått beskjed om å holde avstand til hverandre, betyr det at mange sitter hjemme og kjeder seg. Det kan være frustrerende å ikke ha noe å gjøre, derfor jobber vi med flere ting som vi håper kan hjelpe dere i disse tider med karantene og sosial distansering. Blant annet har vi begynt på en liste med tips til digitale og analoge spill man kan spille i disse dager. Her er det både kjente og ukjente spill, så det bør være noe for enhver smak. Sjekk ut lista her.

Frem og tilbake er like langt

En liten periode nå har vi hatt åpent mandag, tirsdag og lørdag. Og vi har fått flere gode tilbakemeldinger på det. Men vi har fått enda flere tilbakemeldinger om at onsdagen er høyt savnet, og spesielt blant de som generelt ikke har så mange aktiviteter å velge mellom. Derfor har vi valgt å gå tilbake til de gamle dagene. Vi vet at dette kommer til å ligge tungt for flere, men vi kommer til å legge arrangementene våre til lørdager så hold øynene åpne for dem! Der er det flere som kommer denne våren, det første allerede nå til helgen!

Det er sikkert noen som lurer på hvorfor vi ikke kan ha åpent både mandag-onsdag OG lørdag, og det kommer av en viktig, men kjedelig grunn. Bemanning. Vi har rett og slett ikke mulighet til å ha folk på jobb på Spillrommet alle dagene, men jeg har et håp om at vi en gang kan ha den muligheten. Så lenge så mange er flinke til å besøke oss så er det ihvertfall veldig synlig at Spillrommet er noe folk vil ha mer av!

Kunst på veggene!
Det begynner å komme pynt på veggene våre også! Nå er det ikke bare figurer som pynter opp rommet vårt, men også kunst. Kunstneren er Helene Stensrud, en av de aktive ungdommene i medvirkningsgruppa. To bilder har kommet enn så lenge, og de lyser godt opp! Har du lyst til å vise frem noe du lager? Eller kjenner du noen som kanskje kunne tenkt seg å vise frem ting? Eneste kravet vi setter er at man må være i målgruppa 0-23 år =) Som spillrom er det jo ekstra kult hvis det er litt «nerdete», om det er spillrelatert eller tatt ut av fantasy, eller sci-fi spiller ingen rolle!

Malt av Helene Stensrud

Godt nytt år!

Godt nytt år alle sammen! 2019 var året Spillrommet åpnet, og vi virkelig satt i gang med Spillprosjektet. Det har vært en spennende og innholdsrik høst, med nesten 1800 besøk. Da rommet startet hadde vi mange tanker om hvordan det ville gå, vi trodde at et rom som dette var noe Horten savnet, vi trodde og håpte på at unge spillere vil like å møtes på et slikt sted, og vi trodde at det kunne bli et møtested for målgruppen. Nå har vi samlet litt mer informasjon og jeg tør trekke en foreløpig konklusjon: Spillrommet har vært en suksess.

Men nå er vi i et nytt år, og i 2020 vil ting endres litt. Den største endringen vil være at Spillrommet forandrer på åpningstidene sine. Frem til nå har vi hatt mulighet til å ha åpent mandag til onsdag, fremover vil det være åpent mandager, tirsdager og lørdager. Vi vil også begynne med arrangementer, det har blitt satt opp fire arrangementer i samarbeid med Bibliogames og det første er allerede i januar! Videre så kommer vi til å jobbe med å gjøre Spillrommet tilgjengelig for forskjellige grupper i kommunen, og vi er spente på å se hvordan ting blir seende ut etterhvert.

Det er et hovedområde vi skal jobbe med i 2020, ved siden av Spillrommet og arrangementer altså, og det er «voksenopplæring». Hva mener vi med «voksenopplæring»? Den enkleste forklaringen er at vi ønsker å gi kunnskap om spill til foresatte og voksne som jobber med med unge spillere. Hva er aldersgrenser? Hva er «problemspilling»? Hva er populært nå? Dette er noen av spørsmålene vi håper å kunne hjelpe folk å finne ut av. Vi har også fått tilbakemeldinger fra noen voksne om at de ønsker «nettverksgrupper» for foreldre, et sted hvor de kan møte andre foreldre av spillende barn rett og slett.

Noe av det som er spennende med dette prosjektet er at vi i stor grad bygger veien mens vi går den, det er mye nytt som læres underveis og hva vi gjør videre avhenger i stor grad av hva vi har lært i forrige runde. Så nå gleder vi oss stort til å ta fatt på 2020!

Lag nettstedet ditt med WordPress.com
Sett i gang